Automatisk förseningsersättning
Har du bokat din resa själv på vrresa.se? I så fall behöver du inte göra något alls för att få din förseningsersättning. Alla kunder som blir försenade och som bokat och betalat sin egen biljett genom VR hemsida eller app får nämligen sin ersättning automatiskt utbetald till sitt konto.
Genom att använda Trafikverkets data för ankomsttider så initieras en utbetalning några dagar efter att förseningen uppstår och ersättningen finns på kundens konto inom 14 bankdagar efter påbörjad utbetalning. I samband med utbetalningen får kunden ett mejl med information om förseningen samt vilket belopp som betalas ut. Kunder som bokat genom andra kanaler måste som tidigare kontakta VR för att få sin förseningsersättning utbetald. Ersättningen är som idag i enlighet med VR resevillkor som följer EU- och branschstandard.
Om tåget anländer med minst en timmes försening till målet enligt transportavtalet, har du rätt till följande ersättning;
60–119 minuters försening: 25 % av det biljettpris du betalade för det försenade tåget
Vid minst 120 minuters försening: 50 % av det biljettpris du betalade för det försenade tåget.
Har du bokat via resebyrå?
För de som bokat sin resa via resebyrå/agent eller pendlarkort saknar VR kontouppgifter. Resenären behöver därför kontakta VR kundservice via vrresa.se eller appen för att lämna sina kontouppgifter och få ersättningen utbetald. Detta gäller också bokningar med företagsavtal.
Läs mer om resevillkoren här.