Frågor om bokad biljett
Öppet köp
Vid köp av en Fix-biljett på vår hemsida eller via appen kan du alltid ångra ditt köp inom 24 timmar från bokningstillfället. När det är mindre än 24 timmar till avgång från bokningstillfället kan du ångra köpet fram till 12 timmar innan avgång.
För att ångra köpet, gå in på Min resa och fyll i bokningsreferens samt mejladress/mobilnummer. Om bokningen finns kopplad till ditt konto når du bokningen genom att logga in på Mitt VR och välja "Alla resor". Du når även din bokning genom via bokningsbekräftelsen du fått på mejl genom att trycka på knappen "Hantera bokning". Öppet köp på Fix-biljetter gäller även vid bokning via resebyrå som även hanterar din återbetalning.
Ombokning
Har du köpt en Fix-biljett på vår hemsida är biljetten ombokningsbar fram till avresa mot en avgift på 100 kronor. Eventuell mellanskillnad tillkommer om biljetten på den nya avgången är dyrare. Avgiften är per resenär och enkelresa.
Har du köpt en Flex-, Plus- eller 1 Klass Plus-biljett på vår hemsida är den ombokningsbar fram till avresa utan avgift. En eventuell mellanskillnad tillkommer om biljetten på den nya avgången är dyrare. Ombokning kan göras samma dag utan extra kostnad till avgången innan eller efter din ordinarie resa.
Ombokning kan göras mellan samma destinationer och vid en ombokning där bokningen innehåller fler än 1 resenär så ombokas samtliga resenärer. Vid ombokning till en billigare avgång återbetalas inte någon mellanskillnad.
För att omboka din resa, gå in på Min resa och fyll i bokningsreferens samt mejladress/mobilnummer. Om bokningen finns kopplad till ditt konto når du bokningen genom att logga in på Mitt VR och välja "Alla resor". Du når även din bokning genom via bokningsbekräftelsen du fått på mejl genom att trycka på knappen "Hantera bokning".
Har du bokat din resa via en resebyrå hanteras alla ändringar av din resa av din resebyrå.
Avbokning och återbetalning
Fix-biljetten är inte avbokningsbar, däremot har du öppet köp enligt beskrivningen ovan. Har du köpt en resa i biljettyperna Flex-, Plus- eller 1 Klass Plus kan biljetten avbokas fram till resans avgång om inte andra villkor framgår. Vid avbokning återbetalas hela beloppet av den ursprungliga resan och återbetalningen sker till samma betalmedel som resan först betalades med. Vi tar ingen administrativ avgift vid en avbokning.
För att avboka din resa, gå in på Min resa och fyll i bokningsreferens samt mejladress/mobilnummer. Om bokningen finns kopplad till ditt konto når du bokningen genom att logga in på Mitt VR och välja "Alla resor". Du når även din bokning genom via bokningsbekräftelsen du fått på mejl genom att trycka på knappen "Hantera bokning".
Har du bokat din resa via en resebyrå hanteras avbokning och återbetalning av din resebyrå.
Namnändring av biljett
Namnändring kan göras på samtliga biljettyper bokade på vår hemsida mot en avgift på 350 kronor per person och sträcka. Vid namnändring på en rabatterad biljett så som barn, ungdom, student och pensionär måste resenären som biljetten namnändras till uppfylla kraven för den resenärstypen, exempelvis pensionär till pensionär. Namnändring kan inte göras på biljetter som är bokade med personliga pendlarkort, eller bokningar gjorda via resebyrå.
För att namnändra din biljett går du in på Min resa och fyll i bokningsreferens samt mejladress/mobilnummer. Om bokningen finns kopplad till ditt konto når du bokningen genom att logga in på Mitt konto och välja "Alla resor". Du når även din bokning genom via bokningsbekräftelsen du fått på mejl genom att trycka på knappen "Hantera bokning".
Uppgradering av biljett
Har du bokat en Fix- eller Flex-biljett kan du uppgradera den till Plus eller 1 Klass Plus fram till 24 h innan avgång. Du blir serverad en lättare måltid vid din sittplats oavsett tid på dygnet du reser och kaffe/te och vatten ingår under hela resan. Uppgraderar du till 1 Klass Plus får du dessutom ett ledigt säte bredvid.
Vid uppgradering av biljett bibehåller du samma villkor gällande av- och ombokning som din ursprungsbiljett. Följande biljetter kan inte uppgraderas: Spädbarn 0–23 månader, barn 2–6 år och barn 7–15 år, biljetter bokade med rabattkod, pendlarkort, företagsavtal eller via resebyrå. Gruppbokningar och biljetter med tillvalen förbeställd mat, sällskapsdjur, barnvagn, rullator eller rullstol.
För att uppgradera din biljett går du in på Min resa och fyll i bokningsreferens samt mejladress/mobilnummer. Om bokningen finns kopplad till ditt konto når du bokningen genom att logga in på Mitt VR och välja "Alla resor". Du når även din bokning genom via bokningsbekräftelsen du fått på mejl genom att trycka på knappen "Hantera bokning".
Förbeställ mat och ändra matpreferens
Även efter bokad resa så kan du boka förbeställd mat. Förbeställd mat kan bokas på fram till 24h innan avresa och hämta sedan ut i caféet när du är ombord.
Om du bokat en Plus eller 1 Klass Plus biljett har du även möjligheten att ändra din matpreferens på maten som ingår i din biljett fram till 24h innan avgång.
För att boka mat eller ändra din matpreferens på din biljett går du in på Min resa och fyll i bokningsreferens samt mejladress/mobilnummer. Om bokningen finns kopplad till ditt konto når du bokningen genom att logga in på Mitt konto och välja "Alla resor". Du når även din bokning genom via bokningsbekräftelsen du fått på mejl genom att trycka på knappen "Hantera bokning".
No-show
Ingen återbetalning sker om man uteblir från resan och inte avbokat innan avgång (så kallad no-show). Biljetten anses då vara förbrukad.
Vid sjukdom
Vid sjukdom kan hela biljetten avbokas med full återbetalning mot uppvisande av ett godkänt intyg. Vi tar ingen administrativ avgift. Vid akut sjukdom krävs uppvisat läkarintyg som är ifyllt av läkare och styrkt med läkarens namn, telefonnummer och stämpel. Saknas stämpel ska en kopia av läkarens legitimation bifogas. Intyget ska innehålla datum samt diagnos som styrker att kunden, på grund av akut sjukdom, inte kunnat resa den dag biljetten var giltig.
Intyget tillsammans med bokningsnummer skickas till vår kundservice på kundservice@vrresa.se.
Förlorad bekräftelse
Med VR reser du biljettlöst men om du förlorat bekräftelsen du fått på mejl eller SMS så kan du alltid kontakta våra kundservice för hjälp. En förlorad personlig bekräftelse ersätts i enlighet med VR köpvillkor.
Vad ingår i de olika biljetterna?
För mer information om vad som ingår i våra olika biljettyper, läs mer här.